Després
de la segona sessió de l’assignatura, en la que varem analitzar l'evolució
sistema educatiu, el primer que em va venir al cap va ser una pluja de
preguntes sobre l’educació que havia rebut a l’institut. Els meus professors
instruien o educaven? Ens posaven molts de deures i examens? Allò que
m’ensenyaven ho possava en pràctica fora de l’aula?
Finalment, vaig arribar a la conclusió de que havia estudiat sota l’escola
tradicional, és a dir, un dia a
l’institut es resumia en la succeció de varis professors que exposaven en
50 minuts els seus coneixements sobre l’assignatura, mentre que jo, com alumne, estava asseguda escoltant i apuntant els deures que havia de fer per al dia
següent.
En algunes ocasions, hi havia docents que intercalaven les classes teòriques
amb petits treballs grupals, activitats a classe, ens possaven alguna pel.lícula relacionada amb el contingut de la matèria… Però l’examen final era allò que
decidia si aprovàves o no.
Pot
ser pensareu que d’aixó ja han passat un parell d’anys i que actualment
l’ensenyament ha evolucionat cap a l’escola constructiva. Però sense
allunyar-nos molt, puc afirmar que l’últim any de carrera ha seguit els camins
de l’ensenyament que vaig tenir a l’institut.
Inclús he assistit a classes de literatura on el professor es passava 90 minuts
assegut llegint un llibre en veu alta. No podiem llegir-nos el llibre nosaltres
a casa i a classe mitjançant el treball cooperatiu i l’ajuda del professor
extreure els principals continguts del llibre?
Hauriem
d’abandonar aquest sistema propedèutic i selectiu, centrat en la figura del
professor com a font del coneixement (amb l’ajuda del llibre de text) i la de
l’alumne passiu que memoritza els continguts amb l’objectiu de superar un
examen, deixant de costat l’ús pràctic d’aquest coneixement en les diverses
situacions que et plantetja la vida.
A les
aules hauriem de trobar un sistema educatiu basat en l’escola constructiva, que
es centràs en la formació de competències, és a dir, de totes les capacitats
que permetin al ser humà superar els obstacles que la vida pot deparar.
Per tant, es una sistema que presenta una funció orientadora, ajuda als alumnes a desenvolupar-se segons les seves possibilitats en l’àmbit personal, interpersonal, social i professional.
Per tant, es una sistema que presenta una funció orientadora, ajuda als alumnes a desenvolupar-se segons les seves possibilitats en l’àmbit personal, interpersonal, social i professional.
D’aquesta
manera, mitjançant la figura del docent com a guia que condueix a l’aprenentatge,
un alumne actiu, i unes classes participatives i dinàmiques s’aconsegueix la
formació integral de l’alumne.
Tal i
com indiquen Zabala i Arnau (2009) “la formación integral de la persona implica
que a los pilares del saber y el saber hacer, se añadan los otros dos: el saber
ser y el saber convivir”.
Espero que l’ensenyament
evolucioni definitivament cap la vertent constructiva, i que l’escola
tradicional es quedi en el passat. Així, el dia que arribi a les aules com a professora, pugui compartir amb els meus alumnes els nous mètodes d'aprenentatge constructivistes que esper assolir durant aquest curs.
Fins la pròxima semana! :)
No hay comentarios:
Publicar un comentario