domingo, 9 de noviembre de 2014

L'avaluació

Què és una avaluació? Si busquem la definició al diccionari, la Real Académia Española ens diu:"Acción y efecto de evaluar" o"Examen escolar." Podem observar com el concepte d'avaluació s'entén com un procès estretament lligat al de realitzar un examen. I aquesta visió és la que té gran part de la societat, en la que jo m'incloïa fins fa un parell de dies... 
Si seguim investigant sobre les definicions i busquem el terme examen, ens apareix:  

"prueba en la que se mide el nivel de conocimientos, aptitudes, habilidades o de unas capacidades físicas determinadas. Se usa como herramienta para determinar la idoneidad de alguien para la realización de una actividad o el aprovechamiento de unos estudios."

                                                              http://instagram.com/p/vMIGgxQJ_s/?modal=true

Però realment un examen pot mesurar tants aspectes d'una persona? Des del meu punt de vista, seguint la meva experiència com a estudiant, un examen serveix per a demostrar que l'alumne ha memoritzat els continguts teòrics del llibre de text, però no demostra la seva capacitat i habilitat per posar en pràctica aquests conceptes en la vida real. 
I és en aquest aspecte on la meva concepció de l'avaluació i de l'examen ha canviat. Abans per a mi l'única manera possible  d'avaluar era fent un examen, el típic examen d'agafar paper i bolígraf i "vomitar" tot allò que havies estudiat. 
Però ara que em paro a pensar, no només ha canviat la meva visió sobre el sistema d'avaluació, sinó sobre diferents aspectes de l'educació que he anat comentant al llarg de les entrades.
Quan vaig obrir el blog, se'm va ocórrer el títol, Descobrint el món de l'educació i és realment el que estic fent, descobrir nous aspectes de l'educació que per a mi eren desconeguts, com per exemple la necessitat d'un canvi en l'educació que s'adapti a la societat del segle XXI, canvis en el rol del professor o la necessitat d'abandonar el llibre de text. 

Després d'aquesta reflexió, tornem al tema de l'entrada d'aquesta setmana... El canvi de metodologia que implica l'ensenyament per competències, com vaig comentar en l'última entrada, comporta també un cavi en el sistema d'avaluació. No podem canviar la manera de presentar les classes i seguir amb la forma d'avaluació tradicional: una avaluació final, sumativa, en la que l'agent avaluador és el professor. Hem d'arribar a una avaluació que no es centri en els dèficits de l'alumne sinó que ens mostri les seves necessitats educatives per tal de poder ajudar-lo en el seu procés d'aprenentatge, és a dir el que importa no és la nota sinó el perquè d'aquella nota. 
D'aquesta manera, com indica José Luis Castillo ha de ser una avaluació participativa en la qual l'alumne pugui reflexionar sobre el seu procés d'aprenentatge i la dels seus companys, per tant s'han d'instaurar l'autoavaluació i la coavaluació.

Per acabar, cal fer una reflexió sobre els portafolis, ja que com ens explica Jordi Adell, són un instrument que utilitza les eines tecnològiques i de la comunicació amb l'objectiu de recopilar les múltiples evidències d'ensenyament i aprenentatge. 
Fins que vaig començar aquesta assignatura, els portafolis eren totalment desconeguts per a mi, i amb l'experiència que estic tenint amb la seva utilització, crec que són una bona eina per l'aprenentatge dels estudiant, i que per tant  s'haurien d'introduir a les aules.  


                                               https://www.youtube.com/watch?v=EzQc2yiKsLM 

1 comentario:

  1. Hola Ángeles,
    M'ha agradat molt com descrius l'evolució del teu punt de vista sobre què, per a què i com és l'avaluació. Com parles del que ha set per -suposo- la majoria de nosaltres a l'educació secundària, a batxillerat i a la universitat, i com ho contraposes a la idea de que hauria de determinar si som o no capaços realment d'aplicar els nostres coneixements (de conceptes, fets, actituds, habilitats i valors) per tal de resoldre situacions o problemes que se'ns presentin. Crec que ho expliques de forma concisa, clara i molt encertada. Coincideixo amb tu en que els portafolis -que tampoc coneixia, i menys encara els eportafolis- són eines molt interessants i útils per a avaluar -encara que considero cabdal també que els/les qui seran avaluats/ades coneixin i entenguin amb detall quins criteris s'empraran per a avaluar la feina-. En definitiva, crec que la teva entrada sobre l'avaluació descriu molt bé l'evolució que has sofert i aconsegueixes que moltes/molts ens sentim identificades/identificats. :-)

    ResponderEliminar